nyawa aku

aku cuba fikirkan bahagian mana kewujudan aku yang paling terkesan dalam kehidupan aku sebagai orang aneh. that word again, “aneh”. nak kata “queer” tapi rasa macam tak padan. macam asing.

everything about my being feels inauthentic. except for my feelings. even then, only when the feeling is love. cinta saja satu-satunya yang aku rasa sebati dengan diri aku yang aneh ini. itu pun bila aku mencinta. tanpa rasa cinta aku rasa macam orang biasa.

orang “biasa”. what does that even fucking mean. does it mean that when i’m not in love i feel “straight”. or asexual. or does it mean that when i’m not in love i don’t feel queer. is love the only thing that defines my queerness. i struggle with this question today.

kenapa bila aku tanya soalan ini pada diri aku, aku rasa kecil semacam. aku rasa sedih mendalam. aku rasa teramat keseorangan. bila aku fikirkan perasaan cinta yang pernah aku rasa, perut aku mengulas dan jantung aku mengecut. macam trauma.

perasaan cinta sesuatu yang sangat berat bagi aku. aku pejam mata dan cuba cari sumber cinta bila ia membuah dalam diri aku. nyawa. aku ikut arus cinta yang mengalir dalam badan aku ke pangkalnya. nyawa. seperti mata air yang keluar melalui satu rongga, seperti kilat yang menyambar satu titik sentuh. nyawa. perasaan cinta bagi diri aku asalnya, destinasinya, takungannya adalah nyawa aku sendiri.

i’ve only been in love twice my entire life. OK maybe tiga kali. tapi yang satu itu aku tak pasti kalau ia cinta. mungkin dengan dia ia perasaan sayang. when i reflect on that time my soul is unaffected. jadi mungkin love tapi bukan “in love”.

i’ve been attracted to a number of people. guys and girls. tapi tarikan tak semestinya menghasilkan cinta. jadi apa tentang seseorang yang menghasilkan cinta dalam nyawa aku ini. aku tak tahu.

aku pernah jatuh cinta hanya dua kali dan kedua mereka sangat berbeza. rupa lain. cara bertutur lain. personaliti lain-lain. they each have such different temperaments. they don’t make a “type” and so i don’t think i have a “type”.

mungkin ini sebab aku tulis nota hari ini. aku nak cari corak dan hubungan antara diorang supaya aku tahu apa yang buat nyawa aku mencinta. dan mungkin bila aku tahu aku akan dapat bina perisai raksasa untuk bendung nyawa aku daripada mencinta.

because each time i fall in love the vibration of that emotion is so fucking intense it causes my soul to crack. and when someone i love, and who loves me back, takes their love away…..i’m left alone with my fractured soul. and this is the worst kind of feeling.

dalam dewasa aku hanya pernah jatuh cinta dua kali.

two girls. dua perhubungan yang teramat intim.

i fell so badly in love and my soul is traumatised. ini hakikat.

 

Leave a Reply

